Na de landelijke primeur met een zelfrijdende bus, van en naar het vliegveld, moet Rotterdam niet bij de pakken neerzitten. De fractie van Leefbaar Rotterdam pleit ervoor om snel het aantal ‘autonome bussen’ uit te breiden, om te beginnen in de haven. „Nu moeten we doorpakken.’’
Leefbaar Rotterdam-raadslid Sebastiaan Bonte vindt het veel te stil rondom de primeur van twee weken geleden. „Dat is toch heel bijzonder? Waarom horen we hier niet veel meer over?’’
Hij doelt op de eerste proefrit op de openbare weg van de zelfrijdende stadsbus, tussen metrostation Meijersplein en Rotterdam Airport. Dat ging prima, al trapte de bus volgens de inzittenden nog wel iets te snel op de rem. Desalniettemin rijdt lijn 533 vanaf 1 augustus dagelijks drie tot vier ritten per uur, tussen 10.00 en 16.00 uur. Het is de eerste zelfrijdende buslijn van het land.
Amerika
Daar mag het wat Bonte betreft niet bij blijven. „Dit is het transport van de toekomst, nu moeten we doorpakken. Als we het niet doen, dan lopen we over vijf jaar hopeloos achter bij ontwikkelingen in Amerika.’’
Investeren in zelfrijdende bussen is bittere noodzaak, zegt Bonte, want er dreigt een groot tekort aan buschauffeurs. „Veel chauffeurs gaan de komende jaren met pensioen en blijkbaar staan weinig jongeren te trappelen voor deze baan. Het tekort gaat snel oplopen, daar moeten we wat mee.’’
Ziekenhuizen
Bonte heeft daarom een reeks schriftelijke vragen gesteld aan het stadsbestuur. ‘Kunnen we het zelfrijdende vervoer verder uitbreiden? Bijvoorbeeld met personenvervoer op meer trajecten in de stad, naar bedrijventerreinen, ziekenhuizen, universiteiten en overheidsgebouwen?’ vraagt hij.
Hij ziet in de eerste plaats vooral mogelijkheden voor de bereikbaarheid van de haven. Een probleem dat vorig jaar ook is aangekaart door wethouder Robert Simons. „Ik heb lang in de haven rondgelopen en de bereikbaarheid is een hardnekkig probleem. Eigenlijk kunnen mensen er alleen maar komen met de auto. Dat maakt het lastiger om personeel te vinden. Zeker wat jongelui betreft, zoals stagiairs.’’
AI-modellen
Hij zegt dat met gebruik van AI-modellen (kunstmatige intelligentie) de bus zo efficiënt mogelijk kan rijden. Werknemers, bijvoorbeeld van bedrijven in de Maasvlakte of de Europoort, kunnen de zelfrijdende bussen oproepen als ze transport nodig hebben.
„Het gebruik van slimme algoritmes en AI kan ‘lege kilometers’ drastisch verminderen. We moeten nadenken over een soort on demand service. Ik wil weten of het college voornemens is om digitalisering en AI-gebaseerde planning in te zetten in het OV van de toekomst.’’
Havenbedrijf
Het Havenbedrijf laat weten het initiatief met interesse te volgen, omdat het aansluit bij hun eigen plannen. „De bereikbaarheid van de haven voor mensen zonder eigen auto heeft onze aandacht, zo ook de ontwikkelingen rondom zelfrijdend vervoer. Naast zelfrijdende bussen zien we ook potentie voor zelfrijdende voertuigen in de logistiek.’’
Wat Bonte betreft mag de gemeente meer druk zetten achter deze ontwikkeling. Dat mag ook best wat kosten. „De gemeente heeft een investeringsfonds, we zouden garant kunnen staan voor aanloopverliezen.’’
Om de zelfrijdende bus naar Rotterdam Airport mogelijk te maken, verleende de Metropoolregio Rotterdam Den Haag 1,5 miljoen euro subsidie.
Bron: AD Rotterdam
Reactie plaatsen
Reacties