Het afgelopen halfjaar heeft Heineken meer winst geboekt, hoewel de bierbrouwer minder bier verkocht. De winst kwam uit op 744 miljoen euro.
Vooral in Europa nam de verkoop af. Heineken kreeg met meerdere afnemers in landen als Duitsland, Spanje en Frankrijk ruzie over de bierprijs. Ook in Nederland liep een conflict met Jumbo over de verkoopprijs hoog op.
De supermarktketen nam tijdens de onderhandelingen minder bier af. Inmiddels is de ruzie met veel afnemers bijgelegd. Heineken verwacht komend jaar dan ook gestaag door te groeien.
Kleine nichespeler
Verder voelde Heineken de afgelopen periode pijn in de Verenigde Staten. Heineken verkoopt daar relatief veel Nederlands bier. Dit in tegenstelling tot veel andere landen, waar Heineken lokale merken in handen heeft.
Topman Dolf van den Brink verwacht niet veel last te zullen hebben van de invoerheffingen. "Voor ons als Heineken is de impact nog redelijk te overzien. We zijn in de Verenigde Staten een redelijk kleine nichespeler."
In Azië en Afrika verkocht Heineken wel fors meer. De bierbrouwer weet al jaren steeds meer terrein te winnen op deze twee continenten.
Reactie plaatsen
Reacties