DEN HAAG - Waren eerst al de blikken met Haagsche Hopjes van Rademaker verdwenen uit de winkel, nu zijn de traditionele vierkante koffiesnoepjes überhaupt nauwelijks meer te krijgen. Binnenkort grijpen liefhebbers van het iconische snoepje helemaal mis, want de productie is gestopt. Toch is er een alternatief en ook het Hopjesmuseum in Den Haag blijft gewoon doordraaien.
Ruim een jaar geleden opende aan de Bezuidenhoutseweg het Haagsche Hopjesmuseum. Een initiatief van Hagenaar Jan van der Laan, die vindt dat het snoepje en de bedenker, baron Hop, veel meer aandacht verdienen.
Rademaker vertelt dat de productie nu helemaal is gestopt. We nemen contact op met de producent, om te vragen hoe het zit.
Vanuit het hoofdkantoor van Cloetta, dat de rechten op Rademaker's Haagsche Hopjes in bezit heeft, komt er inderdaad een bevestiging.
'Geen vraag meer naar Haagsche Hopjes'
'De vraag is zodoende afgenomen dat mede om economische redenen nu geen nieuwe producties worden opgestart', laat een topman van het concern weten.
'Mocht de toekomstige vraag veranderen, dan zal hier opnieuw naar worden gekeken, want het merk Rademaker Haagse Hopjes blijft onderdeel van ons portfolio.'
Betekent dat 'op is op'? Ja, zegt het bedrijf. 'Het is altijd jammer als er minder vraag is naar een van onze mooie merken, zeker met zo'n rijke historie.'
De Haagsche Hopjes bestaan al sinds de 19e eeuw. Echt Haags waren ze trouwens al niet meer, de productie werd jaren geleden al verplaatst naar Italië.
Wel andere hopjes
Bij grote supermarkten zijn ze nu al nergens meer te krijgen. Wel is er een alternatief, het Holland Hopje. Die worden gemaakt door Confiserie Napoleon, bekend van onder andere die gele, zure ballen.
Hun hopje komt in een blikje, of in een zak. Maar het is ovaal en dus niet vierkant en daarom is de verpakking ook anders dan de kenmerkende Haagsche Hopjes van Rademaker.
Kenmerkende smaak
'Onze Hollandse Hopjes onderscheiden zich door een volle, kenmerkende koffiesmaak. Elke fabrikant heeft zijn eigen recept, waardoor de smaak kan variëren', laat een woordvoerder weten vanaf het hoofdkantoor in Breskens, Zeeland.
'Onze hopjes worden nog steeds op ambachtelijke wijze geproduceerd, volgens een geheim oud recept. Daardoor behouden ze hun unieke smaak.'
Museum mag machines niet overnemen
Opmerkelijk genoeg lijkt daar de vraag nog prima te zijn. 'Onze hopjes zijn nog altijd een populaire keuze met een loyale klantenkring. Wij hebben dan ook absoluut niet de intentie om de verkoop van deze producten stop te zetten', klinkt het vanaf de Zeeuwse burelen.
Museumman Van der Laan heeft weleens aan Cloetta gevraagd of hij de machines en de merknaam mocht overnemen, maar dat zat er niet in.
'Misschien krijgen we een bedrijf in de Haagse regio ooit nog eens zo gek om het over te nemen, wie weet.' Het snoepje maakt volgens de Van der Laan deel uit van de Haagse historie.
Hopjesmuseum is maar één dag per maand open
Van der Laan: 'Ze werden voordat de productie naar Italië verhuisde, al sinds 1860 gemaakt hier in fabrieken in Den Haag. Wel zonde hoor, dat het merk Rademaker nu van de markt is verdwenen.'
Met zijn museum gaat het naar eigen zeggen goed. Hij is alleen de eerste zondag van de maand open. 'Dat is net te doen. Ik maak ook niet te veel reclame, want ik heb zelf nog genoeg andere dingen te doen.'
Hij vervolgt: 'Er komen dan zo'n twee tot zes mensen per dag en dat is helemaal prima.' Het is overigens liefdewerk oud papier, want de toegang is gratis.
Museumdirecteur blijft ras-optimist
Plannen voor 2025 heeft Van der Laan ook genoeg. 'Het museum is nu zo goed als af. Er moeten nog wat puntjes op de 'i', maar alle blikjes staan en de schilderijen hangen. Ik ben tevreden hoe het nu gaat.'
Ook kreeg hij leuk bezoek: 'Burgemeester Van Zanen is op bezoek geweest, dat was ook leuk. Maar ik blijf mij inzetten voor meer aandacht voor de hopjes en de baron.
'Geef al die journalisten en topmensen die naar de NAVO-top komen bijvoorbeeld een blikje hopjes. Dat zou een briljant idee zijn', zegt hij.
De strijd opgeven om de baron en zijn snoepje op het schild hijsen? Dat nooit. 'Ik doe echt nogmaals een oproep: houd dit erfgoed boven water.'
Het optimisme viert bij Jan van der Laan op 72-jarige leeftijd nog steeds hoogtij: 'Het heeft tijd nodig, maar ooit krijgen we dezelfde status als Wilhelm Tell of Manneken Pis.'
Reactie plaatsen
Reacties